2014. június 24., kedd

Paleo közeli élmények tanyasi konyhánkban

Hogy mire a terhességi cukorbetegség?

Emlékszem, borzalmas érzés volt, hogy baja eshet a kisbabámnak, aki még csak meg sem született. Azt is nehezen viseltem, hogy akkor a legjobb esetben is hónapokig, szabályoznom kell, hogy mit és mennyit ehetek. Tudtam, hogy ez mindkettőnk érdekében történik, de szörnyű érzés volt - elsőre.

Miután túlestem az első sokkokon, elkezdtem utánaolvasni a témának, és komolyabban venni a paleót, amit már régóta figyeltem, és éreztem, hogy megalapozott, és érdemes lenne követni.

Kialakítottam a diétámat, a saját szám íze szerint, ;) és a tanultak szerint. A babám egészséges, nekem is visszaállt a normális cukrom, de megtanultam valamit: érdemes változtatni az életmódomon, betegség nélkül is!

Majdnem minden beszélgetésnél szóba kerül ez az életmódváltás, és már ismerősek kezdenek lenni az aggódó, kétkedő kérdések, amelyeket kapok. Itt összeszedem őket, és megpróbálok rájuk válaszolni, bár az a tapasztalatom, hogy nem attól függ, hogy hisznek-e nekem, hogy én ide most mit írok. ;)

Nagy erőfeszítés és elhatározás kell, hogy ilyen szinten életmódot váltsak, de mondhatom, egy idő után már inkább élvezetes, és élményekben gazdag ez a folyamat. Én például 5 kg-t híztam összesen a második babával, és ezt is a diéta előtt. A szülés óta már 6 kg-t fogytam, és ez szépen lassan folytatódik. Mindenkinek ajánlom, hogy egyszer nézze át Szendi Gábor honlapján, hogy milyen szörnyű betegségeket lehet elkerülni, meggyógyítani egy ilyen váltással. Aztán döntsetek magatok. Nem kell nekem hinni! :)

Még egyszer leszögezem, ez nem a paleo diéta hivatalos leírása, hanem a mi konyhánk jelenlegi állapota!

Nem drága?
Ez felfogás kérdése. Először is, az egészségünknél semmi sem drágább (és akinek volt már valami komolyabb baja, az tudja, hogy ez nem csak közhely)! Ha pedig azt nézzük, mi minden marad ki a konyhánkból mostanában, azt hiszem, a költségvetés talán még pozitívba is fordul.


Mit NEM veszünk (vagy nagyon ritkán):
-édesség, csoki, keksz
-kenyér, péksüti
-gabonafélék 
-müzli, gabonapelyhek 
-rizs
-kukorica 
-tészta
-alkohol
-üdítőitalok
-instant kakaó, 3az1ben kávé
-mogyorókrém
-párizsi jellegű felvágott
-bab, borsó, csicseriborsó, zöldbab, földimogyoró, szója, lencse (hüvelyesek)
-lekvár
-joghurt, kefir,
-sajtok

De akkor tulajdonképpen mi marad? - szokták kérdezni. Maradnak a:
-zöldségek
-gyümölcsök (lehetőleg termelőtől, piacról)
-mindenféle hús (megbízható hentestől)
-tojás (szintén házi gazdaságból)
-hal
-csonthéjasok (mandula, dió, kókusz)

Ami a paleo drágaságát adhatja, tapasztalatom szerint, azok a maglisztek, útifű maghéj, kókuszkrém, és a többi szokatlan, extrának tűnő hozzávaló. A kulcsszó a "szokatlan", hiszen ezek is épp olyan hozzávalók, mint a többi, csak valami folytán eddig nem ezeket, hanem másokat részesítettünk előnyben. Ha elkezdjük ezeket használni, pontosan úgy megszokjuk, mint eddig a lisztet és a tejet. A lényeg az, hogy ezek nélkül is lehet egészségesebb ételeket készíteni, nem szükséges a mindennapos használatuk! Ahogyan a hagyományos konyhában megvannak az ünnepre való, ritkán használt hozzávalók, úgy tudjuk ezeket a szokatlan alapanyagokat ritkábban használni, ha egyáltalán szeretnénk.

Ami nem paleo, de szoktunk időnként enni:
-méz
-krumpli
-fagyi ;)
-tej (tejeskávéba, nem literszámra)
-kecskesajt
-tejföl, túró
-olaj a sütéshez (ha csak lehet, zsírt használunk)

Van erre időd?
Mi amúgy is itthon főzünk, szeretünk is főzni, ezért sose volt gond. Ahogy nőnek a gyerekek, úgy lesz több időm kókuszreszeléket és magokat darálgatni, de addig is a minimumra tudtuk csökkenteni a kenyérfélék fogyasztását. Ráadásul felfedeztem, hogyha sok magyaros étel mellől egyszerűen elhagyjuk a hagyományos köretet (rizst, tésztát, krumplit), máris majdhogynem paleo módra ehetjük őket. Például ilyenek a kolozsvári rakott káposzta, a pörkölt, brassói, rántott dolgok, töltött káposzta, töltött paprika, gulyás csipetke nélkül, stb... Nem tűnnek diétás fogásoknak, igaz? Pedig azok. :)


Hát így állunk most kis tanyasi konyhánkkal! Nem hiszem, hogy valaha teljesen paleo módon fogunk étkezni, mert ódzkodom az édesítők használatától. De azt már most tudom, hogy nagyot léptünk előre az egészségünk érdekében, és már így is komolyan lecsökkentettük néhány ijesztő betegség kockázatát. Számomra mindent megér, hogy nem elszenvedője vagyok egy állapotnak, hanem felfedeztem, mit is tehetnék, hogy kikerüljek belőle!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése